Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail, który podałeś przy zakładaniu konta wyślemy hasło.
adres email:
Zaloguj się
login:
hasło:
PROFIL STOPNIA I-GO:
- KONTO BEZPŁATNE
- UMOŻLIWIA DOKONYWANIE ZAKUPÓW NA PORTALU
- UMOŻLIWIA KORZYSTANIE Z KOMUNIKATORÓW: VIDEO CZAT, FORUM ORAZ BLOGA
- UMOŻLIWIA PREZENTACJĘ SWOJEJ TWÓRCZOŚCI W SPOŁECZNOŚCI FORMWELL.PL
- PROFIL WIDOCZNY PO WYSZUKANIU PRZEZ WYSZUKIWARKĘ
CHCESZ ZAŁOŻYĆ PROFIL STOPNIA I-GO - NACIŚNIJ zarejestruj

JEŻELI JESTEŚ ARTYSTĄ, PROJEKTANTEM, ARCHITEKTEM, ZAPRASZAMY DO ZAŁOŻENIA PROFILU STOPNIA II-GO. KORZYŚCI Z ZAŁOŻENIA PROFILU
- PODPISANIE UMOWY HANDLOWEJ Z PORTALEM
- SPRZEDAŻ SWOICH PRAC
- PREZENTACJA I PROMOCJA SWOJEJ TWÓRCZOŚCI NA STRONACH PORTALU I POZA PORTALEM
- KORZYSTANIE Z KOMUNIKATORÓW: VIDEO CZAT (TAKŻE ORGANIZOWANIE), FORUM ORAZ BLOGA
- DOKONYWANIE ZAKUPÓW NA PORTALU
- KONTO BEZPŁATNE
CHCESZ ZAŁOŻYĆ PROFIL STOPNIA II-GO - NACIŚNIJ zgłoś się

Dizajn u źródeł - wystawa I WARMIA MAZURY DESIGN FESTIVAL - STREFA POLSKIEGO WZORNICTWA I EXPO MAZURY, OSTRÓDA 6-9.09.2016 r.; Olsztyn 12.09- 03.10.2016 - Galeria Amfilada

Dizajn u źródeł
To wspólne hasło dla wszystkich inicjowanych przez Zamek Cieszyn przedsięwzięć, odwołujących się do tradycji, ale poszukujących nowych sposobów jej odczytania.
To szansa nawiązania relacji, poznania historii, zdobycia umiejętności, które przynoszą oryginalne produkty, a nawet usługi. Projektanci, „wędrując do źródeł”, odkrywają tradycyjne techniki i naturalne materiały, by opowiadać o nich językiem współczesnych odbiorców. 
Wystawa „Dizajn u źródeł” pokazuje efekty czterech takich spotkań i zanurzenia projektantów w nieznanych im wcześniej światach, gdzie spotkali mistrzów rzemiosła, rękodzielników, ludzi, dla których takie materiały, jak wełna, szkło, drewno nie mają tajemnic. I nieważne, czy są to twórcy beskidzcy, mistrzowie rzemiosła z Turcji, rękodzielnicy z Opolskiego.

Spotkanie nr 1
Craft. Old for New
Turcja i Polska słyną z bogatych tradycji rzemieślniczych. Stąd zrodził się pomysł spotkania nie tylko na styku dizajnu i rzemiosła, ale i dwóch, tak różnych kultur. Dlatego polscy projektanci mieli okazję współpracować z tureckimi zakładami rzemieślniczymi, a tureccy projektanci z mistrzami polskiego rzemiosła. Każdy z projektantów wyruszył w podróż do wybranego zakładu w odległym kraju – wyspecjalizowanego w jednym z trzech materiałów – szkle, wełnie lub drewnie. Tam chłonął specyficzne metody pracy, uczył się obróbki i kształtowania materiału, poznawał tajniki swojego mistrza. W wyniku tych spotkań i wspólnej pracy powstały nowe obiekty, które zawierają w sobie wyjątkową wartość – szczególne połączenie różnorodnych doświadczeń, temperamentów i kultur.
Wystawa „Craft. Old for New” stanowi efekt polsko-tureckich warsztatów zorganizowanych przez Culture.pl w ramach obchodów 600-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Turcją.


Spotkanie nr 2

Wool Design. Carpathians
Karpaty mają bogatą tradycję związaną z obróbką wełny i tworzeniem z niej produktów. Pasterstwo było przez wieki podstawą gospodarki rolnej w tym regionie, ukształtowało kulturę materialną i duchową jego mieszkańców. Niestety, dziś wełna staje się coraz bardziej zapomnianym materiałem, a wytwory wełniane znikają. Stąd pomysł zaproszenia projektantów z Polski, Czech, Słowacji i Węgier, by wymyślili oryginalne, powstające na miejscu i z lokalnych surowców, pamiątki. Dzięki współpracy z beskidzkimi rzemieślnikami mogli poznać i nauczyć się technik związanych z obróbką wełny owczej, m.in. przędzenia, tkania, filcowania, barwienia. Powstały projekty, które odkrywają przed nami zapomniane możliwości i właściwości beskidzkiej wełny.

Projekt współfinansowany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki.


Spotkanie nr 3
Opolski ETNOdizajn
Stworzenie produktów czy usług, wzbogacających ofertę turystyczną i umacniających markę regionu Opolszczyzny – taki cel przyświecał temu projektowi badawczemu. Młodzi projektanci i studenci wzornictwa uczestniczyli w procesie, którego elementami były: rekonesans etnograficzny Opolszczyzny, analiza literatury, badanie zasobów lokalnych muzeów, a także kreatywne warsztaty, na które zaproszono twórców ludowych i przedsiębiorców. Zanurzeni w region, świadomi jego walorów kulturowych, uczestnicy procesu zaprojektowali później produkty, rozwiązania graficzne i usługi, pokazujące opolską sztukę ludową w innowacyjnym ujęciu.
Proces nadzorowały: dr Justyna Kucharczyk z ASP w Katowicach, prof. Maria Dziedzic i dr Anna Szwaja z ASP w Krakowie oraz Anna Zabdyrska z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach osi 4 LEADER.


Spotkanie nr 4
Dizajn u źródeł. Drewno
Trówła – nazywana tak na Śląsku Cieszyńskim bogato zdobiona skrzynia wianna – stała się pretekstem do spotkania projektantów z beskidzkimi rzemieślnikami, twórcami ludowymi, artystami, regionalistami.  Uczestnicy projektu mieli okazję poznać lepiej region, jego historię i tradycję, a także popróbować różnych technik obróbki drewna. Zebrane podczas wizyt w pracowniach rzemieślników, regionalnych galeriach i muzeach doświadczenia przekuli w autorskie projekty. Punktem wyjścia była trówła, będąca nie tylko meblem do przechowywania najcenniejszych przedmiotów, ale nośnikiem pamięci o wcześniejszych pokoleniach i istotnych dla nich wartościach.

Współpraca merytoryczna: Paweł Jasiewicz
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2015.

 


 

Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013