Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail, który podałeś przy zakładaniu konta wyślemy hasło.
adres email:
Zaloguj się
login:
hasło:
PROFIL STOPNIA I-GO:
- KONTO BEZPŁATNE
- UMOŻLIWIA DOKONYWANIE ZAKUPÓW NA PORTALU
- UMOŻLIWIA KORZYSTANIE Z KOMUNIKATORÓW: VIDEO CZAT, FORUM ORAZ BLOGA
- UMOŻLIWIA PREZENTACJĘ SWOJEJ TWÓRCZOŚCI W SPOŁECZNOŚCI FORMWELL.PL
- PROFIL WIDOCZNY PO WYSZUKANIU PRZEZ WYSZUKIWARKĘ
CHCESZ ZAŁOŻYĆ PROFIL STOPNIA I-GO - NACIŚNIJ zarejestruj

JEŻELI JESTEŚ ARTYSTĄ, PROJEKTANTEM, ARCHITEKTEM, ZAPRASZAMY DO ZAŁOŻENIA PROFILU STOPNIA II-GO. KORZYŚCI Z ZAŁOŻENIA PROFILU
- PODPISANIE UMOWY HANDLOWEJ Z PORTALEM
- SPRZEDAŻ SWOICH PRAC
- PREZENTACJA I PROMOCJA SWOJEJ TWÓRCZOŚCI NA STRONACH PORTALU I POZA PORTALEM
- KORZYSTANIE Z KOMUNIKATORÓW: VIDEO CZAT (TAKŻE ORGANIZOWANIE), FORUM ORAZ BLOGA
- DOKONYWANIE ZAKUPÓW NA PORTALU
- KONTO BEZPŁATNE
CHCESZ ZAŁOŻYĆ PROFIL STOPNIA II-GO - NACIŚNIJ zgłoś się

EL HADJI SY. Na początku myślałem, że tańczę I Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski I Warszawa I 16 czerwca – 16 października 2016

Artysta mówi o sobie, że nie maluje, ale „wchodzi do obrazu”. Swoje obrazy wykonuje na workach po ryżu i kawie, na papierze używanym w sklepie mięsnym czy na jedwabiu do produkcji latawców, argumentując, że podłoże powinno być jak skóra, nieidealna i podatna na zmiany. Od lat 70. El Sy dosłownie depcze płótno. „Na początku myślałem, że to był taniec. Potem zdałem sobie sprawę z tego, że nie tańczyłem, ale kopałem [płótno]. Po tym doświadczeniu gest kopnięcia stał się istotną częścią ogólnej ekonomii działania. Moja stopa stała się pędzlem, którym systematycznie zapisuję ślady mojego ciała.”
 
El Sy malował kopiąc płótno, żeby „wykopać” kolonialną tradycję kulturową. Ów gest kopnięcia, radykalna negacja Zachodu, stała się sygnaturą artysty. Tym samym odrzucił nie tylko figuratywny kanon w sztukach wizualnych, promowany przez senegalskiego prezydenta Senghora i École de Dakar, ale również całą zachodnią tradycję malarską, opartą na intelektualnej relacji oko – ręka, podczas gdy naturalną formą wyrazu w jego kraju są taniec, rytm, śpiew. „Tradycja tworzenia sztuki w Afryce jest wspólnotowa. Gdy coś wytwarzasz, wspólnota bierze udział w tym procesie. To ona go akceptuje. Dzieło sztuki staje się obiektem społecznym, poszerzonym i upiększonym przez wspólnotę. A ona znajduje w nim swoje odbicie.”
 
Mimo, iż cieszył się poparciem i podziwem Senghora – pierwszego  prezydenta niepodległego Senegalu, El Sy otwarcie kontestował politykę kulturalną państwa, zakładając liczne grupy i miejsca radykalnych eksperymentów artystycznych, takie jak Village des Artes, zorganizowana oddolnie „wioska artystów”, która istnieje do dziś. Wraz z członkami tego i innych kolektywów tworzył performansy, ulotne zdarzenia lub organizował wspólne działania z mieszkańcami senegalskich wiosek.
 
Wielokrotnie bojkotował prestiżowe wydarzenia, do udziału w których był zapraszany: wystawę Magiciens de la Terre w paryskim Centre Pompidou (1989) czy biennale w Dakarze (1992), kiedy na znak protestu wystawił swoje prace na ulicy. Jednocześnie wraz z niemieckim lingwistą i mecenasem Friedrichem Axtem zebrał pionierską kolekcję współczesnej sztuki Senegalu dla Weltkulturen Museum we Frankfurcie oraz wydał pierwszą antologię senegalskiej twórczości artystycznej. Po wystawach w londyńskiej White Chapel Gallery, udziale wraz z grupą Huit Facettes w documenta w Kassel oraz indywidualnej prezentacji na biennale w São Paulo artysta zyskał uznanie na światowej scenie. Wielbicielem jego twórczości stał się między innymi David Bowie, który w 1995 roku, po wystawie artysty w Goodman Gallery w Johanessburgu, zaczął kolekcjonować jego prace.
 
Na wystawie zobaczymy ponad 100 obrazów autorstwa artysty oraz kilkunastu zaproszonych przez niego senegalskich twórców. Kontekst jego działań – indywidualnych i w ramach grup – oraz historię współczesnej sztuki z Dakaru opowiedzą zapisy performansów, filmy, fotografie, plakaty, a także zupełnie nowy performans przygotowany podczas rezydencji El Sy w CSW.
Otwarcie: 16 czerwca 2016, godz. 19.30.
Podczas otwarcia odbędzie się performans przygotowany podczas rezydencji El Sy w CSW.
Kuratorzy: Małgorzata Ludwisiak, El Hadji Sy.
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
EL HADJI SY.  Na początku myślałem, że tańczę 
 
El Hadji Sy oraz Laboratoire AGIT’ART, Tenq, Huit Facettes, Souleymane Keita, Mohamadou M’Baye, Philipe Sène, Chérif Thiam, Sérigne Mbaye (Khalif Guèye), Mor Faye, Oumar Katta Diallo, Boubacar Coulibaly (Couloubaly), Théodor Diouf, Ousmane Faye, Alexis N’Gom, M. Sall 
Kuratorzy: Małgorzata Ludwisiak, El Hadji Sy
Asystentka kuratorów: Karolina Marcinkowska
Koordynacja: Olga Kozińska
Architektura wystawy: Krzysztof Skoczylas
Projekt graficzny: Jakub Stępień | HAKOBO
 
Wystawa jest kontynuacją projektu El Hadji Sy. Painting, Performance, Politics, którego autorką koncepcji jest dr Clémentine Deliss. 
 
Partnerzy projektu: Weltkulturen Museum, Frankfurt, Národní galerie v Praze
 
Patronat medialny CSW: Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica
 

 

źródło: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013